The Leading Event on digital impact in Belgium
6th Edition - June 8 & 9 2017 - Flanders Expo Ghent

“Online marketing zit opnieuw op een kantelpunt: van inbound terug naar push”

Onlangs zaten we samen met Bart De Waele, naar aanleiding van zijn talk op WebTomorrow. De Waele is een van dé gezichten in de Belgische digitale marketing sector. In het vorige artikel hadden we het over de opkomst van WeChat en de toekomst van Facebook en Snapchat. In dit tweede deel geeft Bart zijn visie over performance marketing, praktische tips om met digitale transformatie om te gaan en de nieuwe pushstrategie.

We hebben het interview met Bart verwerkt in een viertal videos. Wie graag meer inzichten en meer informatie wil, raden we aan de tijd te nemen om deze te bekijken. De laatste video is de langste, die duurt ongeveer 3 minuten.


“Alleen slecht georganiseerde re-marketingacties worden als spam ervaren”

 

Data verzamelen en inzetten in de toekomst, zo ziet Bart De Waele het:

“Op dit moment zitten we opnieuw met een omschakeling. Ditmaal gaan we van pull- ofwel inboundmarketing naar wederom pushmarketing.” De reden daarvoor? De smartphone, volgens Bart De Waele. De opkomst van de smartphone zorgt ervoor dat we niet meer aanvaarden dat we generalistische boodschappen toegestuurd krijgen. “We verwachten gepersonaliseerde informatie, die ook contextgebonden is”.

Bart voegt eraan toe dat de smartphonegebruiker wél wacht op informatie. “Alleen slecht georganiseerde re-marketingacties worden als spam ervaren”. “Daarom is het dus belangrijk dat we juist én heel weloverwogen omgaan met de informatie die we verzamelen”.

“Tot dusver zijn we als marketeer heel creatief geweest. Nu moeten we ons vooral focussen op het uitsturen van boodschappen die datagedreven zijn.” Dat vraagt ook veel creativiteit, maar die creativiteit zit volgens Bart op een metaniveau. Hij vergelijkt het met ‘generative art’, waarbij het proces om de kunst te genereren in feite de kunst is. De creatieve geest bedenkt algoritmes om een bepaald resultaat te bereiken. Het bedenken van het algoritme is in feite de kunst.

“Blijf weg van waardeloze metrics zoals views”

 

 

Hoe correct zijn de metrics die we aangeleverd krijgen van spelers zoals Facebook?

“Het probleem is dat de meeste platformen helemaal aan de performance kant liggen, maar worden afgerekend op een branding manier. Net daarom stel je jezelf gevoelig op voor fraude”, stelt Bart. De oplossing is voor hem eenvoudig: “Kijk naar jezelf en je belangrijkste KPI’s. Blijf weg van waardeloze metrics zoals views.”


“Op dit moment zijn er slechts twee winnaars: Google en Facebook. De rest speelt in de marge”

 

All-in gaan op Facebook en Google, is dat een goed idee?

Via Facebook ontdek je de interesses van de klanten, via Google stel je hun aankoopintentie vast. Toch merkt Bart dat een Amerikaanse speler, namelijk Amazon, aan belang wint. De rollen veranderen in de toekomst op zich niet zo veel, vult hij aan. “Elk platform heeft zijn eigen plek veroverd binnen de customer journey. Google aan de onderkant van de trechter, Amazon in de tussenlaag en Facebook aan de bovenkant als inspiratiebron.”

“Op dit moment is de focus van Amazon echter nog niet Europa, dus dat laat zeker opening voor bijvoorbeeld een Bol.com,” gaat hij verder. “Er heerst op dit moment een groot gevecht tussen Amazon en AliExpress”. Hoe dat in de toekomst zal verlopen, hangt af van de snelheid waarin Amazon zich verder globaal gaat ontwikkelen, vult hij aan. “Ik ben er wel 100 procent van overtuigd dat er plaats is bij ons voor Amazon of iets dergelijks.”

 

“Je moet jouw klanten de strategie laten bepalen”

 

Hoe pakken we digitale transformatie nu concreet aan? Bart geeft tips:

 

Mensen veranderen onder impact van digitaal en bedrijven moeten zich daaraan aanpassen. Volgens Bart de Waele moet je als bedrijf een pad volgen waarbij je stap voor stap intern werkt aan verbetering. “Op een bepaald moment moet je stoppen met aan Powerpoints te prutsen en grote strategieën te bedenken. Je moet gewoon beginnen bouwen”, zegt hij. Als bedrijf moet je de volgende stappen doen:

1. awareness van het management bewerkstelligen
2. de juiste combinatie van skills verzamelen
3. het zoeken en gebruiken van de juiste tools en IT-infrastructuur
4. opbouwen van data en inzichten van de klant

“Belangrijk is dat je dat stap voor stap doet. Je kan niet inzetten op één onderdeel. Je moet alles tegelijkertijd omhoog trekken.”

“Als bedrijf moet je jouw producten bouwen rond de klant. Je moet de reflex hebben om snel dingen aan te passen en te valideren bij de klant“. Aansluiten zegt hij dat je moet beginnen bouwen, dingen testen. “Je moet jouw klanten de strategie laten bepalen”. Als laatste zegt hij dat je als bedrijf beter kan werken in disciplinaire teams, met verschillende skills.

Meer inzichten van marketingexpert Bart De Waele krijg je op WebTomorrow. Nog geen tickets? Je kan nu nog één van de laatste tickets boeken met Early Bird korting.

Creative Content Marketer

 

Koop nu jouw WebTomorrow Ticket & krijg er één van de volgende 60 boeken bij

Vorige week verkochten we meer dan 100 WebTomorrow tickets. Waarvoor dank. Nu we de periode van het standaard ticket en dus het hoogste tarief ingegaan zijn willen we iets extra doen. De prijzen stegen dan van €400 naar €450. Maar voor wie nu nog een ticket wil bemachtigen, hebben we goed nieuws: we mogen er 60 boeken bij weggeven! Ook voor iedereen die al een ticket heeft is er goed nieuws! Iedereen ontvangt namelijk een ebook van één van de marketing sprekers. Benieuwd over welke boeken het gaat? Lees dan zeker verder.

89% van de WebTomorrow tickets al verkocht

Enkele maanden geleden was het idee om 1500 conferentiebezoekers 'twee zotte dagen' te bezorgen. Een massa aan netwerkmomenten, een mix van internationale en nationale sprekers die je anders nooit ziet, heel dichtbij brengen én een ongeziene beleving. En nu is het bijna zover. Morgen om klokslag 17u00 loopt de Early Bird-periode ten einde. Vanaf dan stijgt de prijs naar het hoogste tarief. Op exact 21 dagen voor de conferentie hebben we reeds 89% van de tickets verkocht. Wil jij er nog bij zijn? Stop dan eens met treuzelen

Laatste 3 dagen Early Bird korting op jouw WebTomorrow ticket

Nu we in de laatste rechte lijn zitten naar WebTomorrow stijgt de spanning zienderogen op het Bloovi kantoor. We stevenen af op een record aantal aanwezigen voor onze grootste conferentie ooit. De enthousiaste feedback op het programma, de beleving die volop uitgewerkt wordt en de laatste dagen Early Bird korting zijn aangebroken, zorgen voor een energieboost van jewelste!

E-commerce in België: van theorie naar praktijk

Als het gaat over e-commerce in België, gaat dat vaak samen met woorden als ‘achterophinken’, ‘inhaalbeweging’ en ‘voorbeeld Nederland’. Digitaal agentschap Wijs wil de vinger op de zere plek leggen en - vooral - een oplossing bieden. Daarvoor heeft het agentschap jouw hulp nodig: vul de enquête in en geef Wijs inzichten in jouw uitdagingen op e-commercevlak.

Ticketverkoop WebTomorrow zit in een stroomversnelling

Over exact een maand is WebTomorrow reeds achter de rug. Volgens de positieve feedback die we ontvangen op het programma zullen we terugkijken op sterke talks & inspirerende inzichten. Reden hiervoor? We verzamelden 35 sprekers die stuk voor stuk een sterk verhaal hebben. Op 29 dagen voor de conferentie kunnen we bevestigen dat de ticketverkoop in een stroomversnelling zit.

Kaap van 1000 verkochte WebTomorrow tickets overschreden!

Op minder dan een maand van de conferentie hebben we vanuit het Bloovi events team een leuke mededeling! We hebben de kaap van 1000 aanwezigen op WebTomorrow 2017 overschreden. Bedankt daarvoor! We dachten dat de vorige editie al straf was maar deze wordt dus duidelijk nog indrukwekkender. Daarom een blik achter de schermen, want wat doet zo’n eventteam nu op minder dan een maand voor de conferentie? Een in België ongeziene experience smeden en het einde van de Early Bird voorbereiden want volgende week is het opnieuw zover, dan stijgen de prijzen! Ondertussen zijn we dan ook toegekomen aan de laatste 96 Early Bird tickets, vanaf nu gaat het snel gaan!

Deze tien internationale toppers komen naar WebTomorrow!

Op 8 en 9 juni verwachten we meer dan 1000 bezoekers die inspiratie en nieuwe inzichten komen verzamelen. Die inzichten krijgen ze onder andere van tien internationaal gerenommeerde sprekers. Benieuwd? Lees het allemaal in dit artikel! Meer inzicht krijgen in hoe jij zelf jouw professionele carrière meteen de toekomst in lanceert?  Kom dan zeker naar WebTomorrow. Bovendien geniet je nog van de laatste tickets met het Early Bird tarief.

Dit is waar bezoekers, sprekers en partners naar uitkijken op WebTomorrow 2017

Met nog maar 4 weken tot WebTomorrow is het aftellen naar 8 en 9 juni nu echt begonnen. We zijn razend benieuwd naar deze 6de editie. En we zijn niet alleen. Ook heel wat partners, sprekers en andere bezoekers kijken ernaar uit om met jou waardevolle gesprekken te starten en informatie uit te wisselen. Nog niet overtuigd? Of sta je te popelen vol ongeduld? We hebben enkele reacties voor je samen gesprokkeld. Hebben ze je overtuigd? Er zijn tijdelijk nog een aantal Early Bird Tickets beschikbaar voor wie zich nu inschrijft!

Discover the power of VR at WebTomorrow

On June 8 and 9, digital movers and shakers from all across Belgium will assemble at Ghent Expo to gather the latest insights on digital transformation. Be sure to catch yondr, Europe’s finest VR agency, to learn how the next big computing platform is going to impact your business.